مقالات وکیل - مشاوره حقوقی

انواع مقالات گوناگون در زمینه های حقوق و وکالت

مقالات وکیل - مشاوره حقوقی

انواع مقالات گوناگون در زمینه های حقوق و وکالت

طلاق توسط زن

شنیده‌ایم که اگر زن هم بتواند تصمیم خود برای جدا شدن از همسرش را به اجرا بگذارد، اصطلاحا می‌گویند او حق طلاق دارد. اصطلاح درست‌تر این است که بگوییم او وکالت در طلاق دارد زیرا متأسفانه در قانون مدنی ما هنوز طلاق برای زن یک حق شمرده نمی‌شود و مرد صرفا برای اجرای این حق به زن وکالت می‌دهد. حال فرض کنیم زن وکالت در طلاق را گرفته است و در دفترخانه نیز این وکالت را به صورت رسمی ثبت کرده تا صرفا در حد قول نباشد و بتواند قانونا از آن استفاده کند. حال اگر زن با توافق مرد یا بدون توافق او تصمیم به جدایی گرفت باید چه کند؟ قدم اول گرفتن یک وکیل برای زوج است؛ در صورتی‌که خودش نخواهد در جریان دادرسی حضور داشته باشد. زوجه می‌تواند برای خودش هم وکیل بگیرد اما نمی‌تواند به تنهایی و به موجب وکالت از طرف هر دو نفر اقدام کند. زوجه به موجب وکالتنامه‌ی رسمی‌ای که دارد، به وکیل دادگستری وکالت می‌دهد تا نماینده‌ی زوج در دادگاه باشد. چرا حتما به وکیل دادگستری؟ چون تنها کسانی می‌توانند در دادگاه‌ها به نمایندگی از افراد اقدام کنند که پروانه‌ی وکالت داشته باشند و داشتن وکالت رسمی دفترخانه‌ای هم کمکی در این زمینه نخواهد کرد.


بعد نوبت طرح دعوا و تقدیم دادخواست است که در یکی از دفاتر خدمات قضایی صورت می‌گیرد. بعد از این که پرونده به یکی از دادگاه‌های خانواده ارجاع شد، باید به آن شعبه مراجعه شود. قاضی شعبه در صورتی‌که طلاق توافقی نباشد، باید از طرفین بخواهد که یک داور معرفی کنند. داوران باید شرایط خاصی مانند تأهل داشته باشند و سعی در ایجاد سازش بین زوجین نمایند و در نهایت نظر خود را به دادگاه اعلام کنند. قاضی با توجه به نظر داوران رأی خود را صادر می‌کند. البته بهتر است گفته شود که این فرایندها اگر زوجه وکالت در طلاق داشته باشد و تصمیم خود را گرفته باشد، صوری محسوب می‌شوند. پس از این، دادگاه مبادرت به صدور حکم الزام زوج به طلاق یا احراز شرایط اعمال وکالت در طلاق می‌کند. با این حکم ظرف مدت شش ماه باید به دفتر رسمی ازدواج و طلاق مراجعه شود تا صیغه‌ی طلاق در آنجا جاری و طلاق با حضور دو شاهد مرد ثبت شود (اگر طلاق توافقی باشد و دادگاه گواهی عدم امکان سازش صادر کند، این مدت سه ماه خواهد بود). اگر در این مدت به دفترخانه مراجعه نشود، این حکم از اعتبار ساقط شده و دوباره باید همه‌ی مراحل از ابتدا طی شود!

وکیل طلاق توافقی

در طلاق توافقی زوجین اجازه دارند به هر نحو ممکن تصمیم گیری کنند و حتی زوجه قادر است در ازای تحقق شروط مد نظر خود از دریافت مهریه صرف نظر کند.
طلاق توافقی عبارت است از طلاقی که در آن  زوج و زوجه  در ارتباط با تمامی حقوق و تکالیف یکدیگر به توافق جامع و واحدی خواهند رسید که به اختصار در رابطه با هر یک از این حقوق و تکالیف در ذیل بحث خواهیم کرد.

زوجه بر حسب کارهایی که در امر خانه داری انجام میدهد مستحق اجرت المثل خواهد بود مگر آن که قصد تبرع داشته باشد که اصل بر عدم آن است و در صورتی که مرد قصد تبرع را از جانب زوجه ادعا نماید باید آن را به اثبات برساند.در طلاق توافقی معمولا زوجین در این رابطه به توافق خواهند رسید که زوج مبلغی را به عنوان اجرت المثل به زوجه پرداخت نماید.

مطابق با قانون ، پرداخت نفقه فرزندان ،در هر سنی با پدر است و در صورت امتناع از پرداخت آن مجازات حبس در انتظار پدر خواهد بود.اما در طلاق توافقی زوجین می توانند توافق کنند که نفقه فرزندان بر عهده مادر قرار بگیرد.

آیا زوجه با کره مهریه اطلاق کند؟

آیا زن(عقد کرده و دختر است) میتواند بعد از سه سال دریافت مهریه تقاضای طلاق کند؟ و اینکه با توجه به دختر بودن آیا نفقه میتواند بگیرد؟

نفقه به زوجه باکره تعلق می گیرد و همچنین هرزمان که مطالبه مهریه کند زوج مکلف به پرداخت آن می باشد.در مورد طلاق بایستی توجه داشته باشید که حق طلاق با زوج می باشد و زوجه بدون عذر موجه حق درخواست طلاق را ندارد.


با سلام اقدام قانونی برای مطالبه وکیل مهریه جیست؟ باید شکایت کنم یا به کجا مراجعه کنم؟


اگر همسرتان دارای سند و زمین و یا ملک میباشد میتوانید از طریق اجرای ثبت برای مطالبه مهریه و توقیف اموال ایشان اقدام کنید و اگر اموالی ندارند باید از طریق دفاتر خدمات قضایی دادخواست مطالبه مهریه بدهید.

چگونه نام همسر را از شناسنامه حذف کنیم

طلاق بعد از رابطه جنسی: در این حالت یعنی فرضی که بین زوجین رابطه جنسی برقرار باشد اداره ثبت احوال از دادن المثنی بدون ذکر نام همسر سابق خودداری می کند. رویه عملی دو راه را پیشنهاد می کند:


سلام. در صورتی که من با ولی خود یعنی پدرم به دفترخانه مراجعه کنیم  و اعلام کنیم که میدانیم نامزد بنده قبلا ازدواج کرده است،آیا نامزدم می تواند نام همسر اول خودش را از شناسنامه اش پاک کند؟

پاسخ : خیر نام همسر اول از شناسنامه ی زوج به هیچ عنوان قبل از ازدواج مجدد و دوم پاک نخواهد شد لذا در صورتیکه ازدواج دوم با شما ثبت شده باشد و شما از این موضوع آگاهی یافته اید میتوانید به دادگاه مراجعه و از دادگاه تقاضای صدور شناسنامه با حذف همسر تقدیم دادگاه نمایید.

نقش وکیل در دادگاه

بسیاری ازمردم به علت عدم آشنایی با قوانین قضایی توان احقاق حقوق خود را ندارند، ازاین رو، قانون اساسی به آنها اجازه داده است که برای دفاع ازخود وحقوق خود، وکیل انتخاب کنند، و در صورت عدم توانایی، امکان تعیین آن را برایشان فراهم گردد.  طبق قانون آیین دادرسی کیفری قدیمی(ماده128) متهم می توانست در مراحل تحقیقات مقدماتی و در دادسرا  یک نفر وکیل همراه خود داشته باشد و وکیل متهم می توانست بدون مداخله در امر تحقیق پس از خاتمه تحقیقات مطالبی را که برای کشف حقیقت و دفاع از متهم یا اجرای قوانین لازم می دانست را به مقام قضایی صرفا اعلام نماید مضاف آنکه در تبصره ماده مذکور قید شده بود : "در مواردی که موضوع جنبه محرمانه دارد یا حضور غیر متهم به تشخیص قاضی موجب فساد گردد و همچنین در خصوص جرائم علیه امنیت کشور حضور وکیل در مرحله تحقیق با اجازه دادگاه خواهد بود" .   بدین معنی که وکیل متهم در مرحله تحقیقات مقدماتی که خود شامل رویدادهای قضایی بسیاری از جمله تفهیم اتهام ، قرارهای تامینی ، بازداشت موقت و... می باشد غالبا هیچ نقش و اثری نداشت و مقامات قضایی دادسرا ها حتی اجازه نمی دادند وکیل متهم پرونده را مطالعه کند چه برسد به آنکه مطلبی را  طی جلسات بازجویی در دفاع از موکل اظهار کند !   واضح است که قانون قبلی و نحوه اجرای آن با حقوق حقه ی متهمان و حقوق شهروندی شان مطابقت نداشت .


در یک تعریف ساده می توان گفت : وکالتی است که از طرف دادگاه در امور کیفری برای دفاع از متهم به .وکیل دادگستری  ارجاع می شود.  در جرایمی که مجازات آنها حسب مورد اعدام یا قصاص نفس یا سنگسار و یا حبس ابد است چنانچه متهم شخصاً وکیل معرفی نکند دادگاه مکلف است برای او وکیل تسخیری تعیین نماید، حتی اگر شخص متهم چنین درخواستی را به عمل نیاورد .