مقالات وکیل - مشاوره حقوقی

انواع مقالات گوناگون در زمینه های حقوق و وکالت

مقالات وکیل - مشاوره حقوقی

انواع مقالات گوناگون در زمینه های حقوق و وکالت

فاعل معنوی

فاعل معنوی یا فاعل غیرمباشر (Auteurmediat) شخصی است که شخص دیگری را که فاقد مسئولیت کیفری است وادار به ارتکاب جرم می­کند. بنابراین،فاعل معنوی دخالتی در عملیات مادی جرم ندارد و مباشر جرم در حکم وسیله است مانند کسی که مقداری مواد مخدر داخل کیفی قرار داده و به شخصی که ازآن اطلاع ندارد می­دهد تا به مقصد خاصی برساند یا غذای مسموم در اختیار فرد جاهلی قرار می­دهد تا به مجنی علیه بخوراند یا شخصی که کودک یا دیوانه ای را وادار می­کند که به سوی دیگری تیراندازی کند.


یک دیدگاه آن است که فاعل معنوی،همان فاعل اصلی جرم است و با فاعل مادی،هیچ تفاوتی ندارد و مصادیق مزبور، فاعل معنوی جرم نیستند،بلکه فاعل مادی جرم می­باشند؛چرا که مباشر جرم، همچون وسیله ه­ای در دست دیگری است و جرم قتل یا سرقت یا حمل مواد مخدر و بسیاری جرایم دیگر،جرم به وسیله نیستند تا وسیله جرم مؤثر در آن باشد. پس اگر کسی،کودکی را وادار کند که مالی را از مغازه ای برباید مانند آن است که آن مال را با طناب از مغازه خارج کرده باشد و تفاوتی میان این دو وسیله نیست.این ادعا با دکترین غالب که فاعل معنوی را به موارد خاصی اطلاق نموده و فاعل مادی را منحصر به شخصی می­داند که در عملیات مادی جرم دخالت دارد،سازگار نیست و طرفدار زیادی هم ندارد.


2 دیدگاه دیگر آن است که فاعل معنوی همان معاون جرم است،اما فاعل معنوی با معاون جرم تفاوت دارد.تفاوت اساسی فاعل معنوی با معاون جرم در آن است که معاون جرم،شخصی را وادار به ارتکاب جرم می کند که دارای سوءنیت است و مسئولیت کیفری دارد و عمل  مجرمانه را با سوء نیت انجام می دهد و نسبت به آنچه مرتکب می شود آگاهی کامل دارد و معاون به تبع مباشر،مسئولیت کیفری پیدا می کند ؛ اما فاعل معنوی،مسئولیت مستقل دارد و مباشر اساساً فاقد مسئولیت است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.